onsdag 7 juli 2010

Agaton Öman och alfabetet

Författare och illustratör: Sven Nordqvist
Förlag: Opal
År: 1983

Agaton ger sig ut på en vandring och levererar bokstäver till mer eller mindre märkliga varelser längs med vägen.

Jag ÄLSKAR Sven Nordqvists illustrationer! Alla detaljer gör att jag kan sitta hur länge som helst och bara titta. Agaton-boken är faktiskt ny för mig. Jag läste boken om Minus som liten (med alla siffrorna) men visste inte att det också fanns en om bokstäverna. Jag gillar att Nordqvist leker med språket och försöker använda så många ord med den aktuella bokstaven som möjligt. På sina ställen känns språket lite gammalt och svårt men den håller absolut än. Kanske något att använda i biblioteksundervisningen - att hitta så många B-ord (eller vilken annan bokstav som helst så klart) som möjligt i bild och text.

Typ av bok: bilderbok, ABC-bok (Hcf)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails