tisdag 20 juli 2010

Jag, mamma och Socka Musen

Författare: Anna Toss
Illustratör: Jens Ahlbom
Förlag: Alfabeta
År: 1996
Sidor: 78

I korta kapitel berättar bokens jag om olika galna saker som har hänt hemma hos mamma och lillasystern Socka Musen under dagen medan han är i skolan. Det är märkligt att hemliga agenter och strandade valar alltid dyker upp när han själv inte är hemma...

Jag gillar idén med boken men mammans rövarhistorier blir lite tjatiga i längden. Boken har ingen handling som drivs framåt utan kapitlen är helt fristående från varandra. Det är iofs bra ur högläsningssynpunkt - det gör absolut inget om man missar ett kapitel eller två. Frågan är om barnen tycker att det är lika långtråkigt och upprepande som jag eller om de tycker att det är spännande och roligt med alla galna saker som händer. Och förstår de att det bara är hittepå? Boken gav mig inget mer än som bra idébok till egna rövarhistorier. ;) Ett plus dock att huvudpersonen är rätt könslös - det var först när jag tittade noga på framsidan som jag förstod att huvudpersonen nog var tänkt som en kille.

Typ av bok: Hcf

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails