lördag 10 juli 2010

Josefin

Författare: Maria Gripe
Illustratör: Harald Gripe
År: 1961 (Min utgåva 1984)
Sidor: 132
Serie: Första boken om Hugo och Josefin

Detta är en riktig klassiker som jag faktiskt inte hade läst tidigare! Josefin ska snart börja skolan och bor på prästgården. Alla andra där är vuxna och väldigt upptagna så Josefin får leka för sig själv. Dessutom tycker de andra barnen i byn att hon är lite konstig så hon har inga vänner. I boken rymmer hon och gör massor av andra saker som hon vet att hon inte får. Två saker funderar hon på: ska hon lyckas ta sig ur allt hon ljugit om och vem är den nya trädgårdsmästaren egentligen?

Det märks att boken är rätt gammal men jag tycker absolut att den går att läsa fortfarande. Vissa saker är typiskt förr men en hel del skulle likaväl kunna hända idag. Lite för mycket kristendom för min smak men jag gillar ändå Josefin och tänker läsa fortsättningarna. De är ju dessutom snabblästa! Passar nog som högläsningsbok nu för tiden för det är som sagt en del gammalt som nog behövs förklaras.

Påminner om: Språket och tiden är lite som Astrid Lindgrens böcker. Hon känns som en föregångare till Frida Nilssons Hedvig. En betydligt svårare bok men med delvis samma tema är Det blåser på månen av Linklater.

Typ av bok: Hcf

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails