lördag 17 juli 2010

Den stora spökräddningen

Författare: Eva Ibbotson
Illustratör: Simon Stern 
Originalspråk: engelska (Storbritannien)
Översättare: Jadwiga P Westrup
Förlag: Berghs förlag
År: 1977 (min utgåva 2005)
Sidor: 143

Det är inte lätt att vara spöke i vårt moderna samhälle. En spökfamilj driver omkring i jakt på något ställe att bo (gärna ett gammalt övergivet slott utan moderniteter) och råkar möta en kille som heter Rick. Han bestämmer sig för att hjälpa spökena att hitta ett ställe där de kan slå sig till ro och spöka i fred. Men det finns många spken med olika behov så reservatet för spökena bör vara ganska stort och det är bara englands premiärminister som kan dela ut land. Men hur ska de kunna övertala honom till det - speciellt med tanke på att nästan ingen tror på spöken längre...

Jag har tidigare läst Häxtävlingen av Ibbotson och den tyckte jag var bättre. Den var roligare och lite mer spännande. Denna var också bra - speciellt om man gillar lite äckliga grejer för det är avhuggna huvuden som rullar och diverse otäcka dofter - för att inte tala om allt läskigt som spöken äter. Blä! Överlag gillar jag dessutom mer spökhistorier som faktiskt är läskiga - i denna är ju faktiskt de flesta spöken innerst inne rätt snälla och mest roliga. Kul att en hel del av Ibbotsons spökböcker rätt nyligen har tryckts med nytt omslag. Jag har sett rätt trista omslag på den här boken innan och det nyaste omslaget lockar absolut mycket mer.

Typ av bok: Hcg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails