lördag 31 juli 2010

Statistik i juli

Jaha, det var semestermånaden då jag trodde att jag skulle hinna läsa sjukt mycket böcker. Istället blev det tvärt om. Fast även om antalet böcker är betydligt färre så är sidantalet det samma som i maj. Tjockare böcker med andra ord och betydligt fler egna än tidigare månader. En trend som jag ska försöka behålla med tanke på mina bokhyllor som bara blir trängre och trängre... 
 

Månadens bästa: Efter lite velande går nog ändå priset till Spela död för att den överraskade med sin spänning och för att den inte tillhör den typen av böcker som jag vanligtvis läser, känns det som. Och ett litet tröstpris till Josefin för att den håller än, sin ålder till trots och för att jag gillar småbusiga tjejer i böcker.

Lästa böcker: 18 stycken
varav 7 ur egen bokhylla - resten bibliotekslån

Antal sidor: 2183 +  3 bilderböcker utan numrerade sidor

Tjockaste boken: Tvillingarna Thornthwaites testamente med 336 sidor.

Fördelning efter boktyp:
Bilderbok: 3, Hcf: 5, Sluka Lätt: 1, Hcg: 4, uHc(e): 3, uHe: 1, fakta: 1

Fördelning efter år:
2010: 6, 2009: 3, 2008: 1, 2001: 1, 1996: 2, 1983: 1, 1977: 1, 1966: 1, 1962: 1, 1961: 1

Fördelning efter originalspråk:
danska: 1, engelska: 6, norska: 1, svenska: 10

Fördelning efter förlag:
3: Bonnier Junior
2: Bonnier Carlsen, B. Wahlströms och Opal
1: Alfabeta, Argasso, Barrington Stoke, Berghs, Bonnier Utbildning, Filibabba, Karneval, R&S och Semic

Fördelning efter författarens kön: 
Kvinna: 11, Man: 7

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails