fredag 2 juli 2010

Sagan om den lilla farbrorn

Författare: Barbro Lindgren
Illustratör: Eva Eriksson
Förlag: Karneval förlag 
År: 2010

Nu har jag läst nyutgåvan av klassikern Sagan om den lilla farbrorn från 1979. Texten är den samma men de otroligt fina färgbilderna av Eva Eriksson är nya. Jämför man med en äldre utgåva så bidrar verkligen bilderna med ett uppsving!

Boken handlar om den lilla farbrorn som är utan vänner. Fast han är trevlig mot alla så får han inga vänner. En vårdag sätter han upp lappar på träden: "Liten ensam farbror söker en vän". Väntan blir lång men så en kväll, efter tio dagars väntan, dyker en främmande hund upp som gillar kakor. Men får han behålla sin vän hunden?
Påminner om: Egon och rävungen av Catarina Kruusval

Typ av bok: bilderbok (Hcf)
Finns boken att låna?

2 kommentarer:

Helena / Barnboksprat sa...

Den är söt! Fast jag har den i fransk utgåva, använde den som någon sorts lästräning vid en parisresa...

Vilken fin blogg du har! Jag har länkat tillbaka till dig från Barnboksprat!

Sandra sa...

Ja det är bra med barnböcker när det kommer till lästräning på andra språk. Är lite samma sak för mig med de engelska böckerna jag läser nu. Man måste börja någon stans...

Kul att du gillar bloggen och tack för länkningen! =)

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails