torsdag 1 juli 2010

Chokladboken

Författare: Camilla Ny
Illustratör: Lene Idermark
Förlag: Filibabba
År: 2009
Sidor: 33
Serie: Knattekocken

En bok om choklad! Kan det bli bättre? Boken beskriver tydligt och kortfattat hur kakaofrukten blir chokladkaka och även chokladens historia. Jag har lärt mig att det behövs tre kakaofrukter för att göra 200 gram mörk choklad och att det har funnits en indiankung som hette Montezuma som drack 50 koppar choklad (eller xocoatl som de hette då) om dagen! Där ligger man i lä...

Halva boken består av åtta recept, alla innehållandes choklad eller kakao, så klart. Chokladmuffins, chokladsås och chokladpannkakor låter inte helt fel. Recepten är tydliga med bilder så det är lätt att klara av bakningen även om man inte är så bra på att läsa.

Filibabba förlag startades 2009 och enligt hemsidan skulle brödboken komma våren 2010. Än går den inte att hitta på Adlibris men jag ska helt klart hålla utkik.

Påminner om: Receptdelen med tydliga pedagogiska bilder  påminner om Bisse Grenerts böcker (Vi bakarLätt att baka bröd och kaka m.fl) De var flitigt använda av mig när jag var barn - speciellt sidan med chokladbollar.

Typ av bok: Faktabok (uQcaa)
Finns boken att låna?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails