söndag 8 maj 2011

Att tro på Mister Pip

Författare: Lloyd Jones
Originalspråk: engelska
Översättare: Olov Hyllienmark
Förlag: Bonnier Pocket
År: 2008
Sidor: 226

Matilda bor på den isolerade ön Bougainville i södra Oceanien där rebeller härjar omkring i djungeln runt byn och ständigt utgör ett hot. På ön bor bara en enda vit man, Mr Watts, som alla tycker är väldigt speciell, inte bara på grund av den avvikande hudfärgen utan hans sätt att vara. Många har lämnat ön, bland annat öns lärare. Mr Watts ställer därför upp och börjar med att läsa högt hur Dickens Lysande utsikter. Barnen älskar att lyssna på den föräldrelösa Pips öden och äventyr, men barnens föräldrar tycker inte om att Mr Watts bara lässer denna märkliga historia om en helt annan värld. Det är viktigare att barnen lär sig att fånga fisk och överleva.

Boken är nog egentligen hemskt bra, men det var något som gjorde att jag inte fängslades. Jag brukar gilla böcker om böcker, men kanske hade boken varit bättre om jag läst Lysande utsikter precis innan? Eventuellt är det något med språket? Eller är det bara min allmänna sinnesstämning just nu... Jag gillar bokens själva idé, men den är nog lite för långsam för min smak.



Bokcirkelbetyg: S3 P4 E4 R4 = 3,75



Typ av bok: vuxenbok (Hce)

1 kommentarer:

Lottsy sa...

Tipsa gärna om

www.popcornmannenpoppe.se

F-9 år

välkommen!

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails