torsdag 19 maj 2011

Jag är hungrig

Författare: Anna Roos
Illustratör: Maria Nilsson Thore
Förlag: Alfabeta
År: 2011
Sidor: 28

Boken berättar om vad sexton olika djur äter. Det finns både köttätare, fiskätare, växtätare, insektsätare och allätare representerade. Nästan alla djuren får ett eget uppslag med en heltäckande illustration av djuret ätandes. De presenteras med första delen av sitt latinska namn samt vårt namn på djuret (Vipera Huggorm, Alces Älg, Sus Vildsvin osv.) De berättar sedan i jag-form om vad de äter och om det skiljer sig under olika årstider.

Jag gillar konceptet med djurens matvanor, men känner att det blev lite trist att läsa i en enda följd. Det krävs nog att ha ett barn vid sin sida och kunna prata lite mer om och kring djuret innan man vänder blad och tar nästa. Illustrationerna är jättefina, men jag stör mig lite på de bilder som visar döda djur som andra djur ska äta. De ser helt enkelt för overkliga ut för att vara en faktabok. Vargarnas älg(?) är bara som ett stort rött tyg och berguvens mus är delad helt på mitten och har bara en helt rosa insida. Det är dessutom lite onödig musdelning med tanke på att texten berättar att berguven äter sina möss hela. Jag förstår att det är knepiga bilder att rita till en bilderbok så att det inte blir för makabert, men någon annan lösning borde det ha funnits.

Kul att författaren och illustratören får representera den allätande människan sist i boken! Påminner om: Alla vill ha mat!

Typ av bok: faktabilderbok (uUg)
Finns boken att låna?

Andras tankar om boken:
Bokomaten

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails