tisdag 17 maj 2011

Bokfrågornas ABC - R

Dags för bokstaven R i utmaningen från Enligt O. Vet att utamaningen är avslutad sedan länge, men jag vill gärna göra klart nu när jag ändå har kommit en bra bit på väg.

Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?
Det var länge sedan jag läste den nu, men Kort kjol av Christina Wahdén behandlar en rättegång. Boken handlar om en tjej som har blivit våldtagen och man får läsa om hennes polisanmälan och hela processen i väntan på rättegång. Allt material är verklighetsbaserat så att man får lära sig vad som händer när man anmäler en våldtäkt. En hemsk men väldigt bra bok.

Har du någon romantisk favoritbok?
Jag är inte så mycket för romantik och romantiska böcker, så denna fråga krävde en hel del grubblerier. Det är denna fråga som har fått mig att komma av mig i utmaningen, tror jag. I brist på smäktande kärlek väljer jag nog en favorit om ung, spirande förstagångskärlek i Annika Thors Rött hjärta blå fjäril. Framförallt slutet känns verkligen. Fint, fint!

Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.
Huj1 Nu var det svårt igen. Har inte läst några religiösa böcker på sistone. Vill ju helst bara tipsa om barn- och ungdomsböcker och då faller valet på Den utvalde. Boken utspelas i framtiden eller en annan värld. De har ingen religion men väldigt strikta samhällsregler som är som religion för dem och således styr deras liv helt och hållet. En mycket läsvärd bok!

Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!
Det är alltid svårt att tipsa om roliga böcker för smaken är så olika. Men det finns en del böcker som har fått mig att skratta högt. Just nu lyssnar jag igenom Mumin-böckerna igen och går och småfnissar mest hela tiden. Jag älskar när Sniff inte kan hålla tyst om sin hemlighet i Kometen kommer och berättar för alla att han har något hemligt som börjar på k och slutar på t och när Mumintrollet blir förvandlad till oigenkännlighet i Trollkarlens hatt men bara tror att alla driver med honom och börjar prata skit om sig själv. Och så älskar jag de allra flesta av Frida Nilssons böcker. Hedvig och Kråkan är till exempel två favoriter.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails