fredag 6 maj 2011

Super-Charlie

Författare: Camilla Läckberg
Illustratör: Millis Sarri
Förlag: Tukan
År: 2011
Sidor: 32


När Charlie är precis nyfödd krockar två stjärnor och på ett magiskt vis får Charlie superkrafter, vilket innebär att han fortfarande har en bebiskropp men kan prata och tänka jättesmarta tankar och dessutom sväva om andan faller på. Han "leker" dock bebis för att ingen ska misstänka något men hatar två saker: när mormor pratar bebisspråk med honom och att bajsa i blöjan.
Snart märker Charlie att något inte står rätt till med hans storebror. Det visar sig att han blir retad av en kille i skolan. Föräldrarna viftar bara bort det med att "barn kan ju leka lite tufft ibland", men Charlie förstår att något måste göras! Han ska hämnas!   

Jag kan börja med att skriva att detta är min första Läckbergbok. Jag kan således inte jämföra denna med hennes tidigare vuxenböcker och hur hennes språk osv. är i dem. Denna är hur som alls inte i min smak. Det är lite för mycket text för en bilderbok och språket känns ibland lite för vuxet för målgruppen. Handlingen känns inte helt ny och unik. Varför är det alltid så att om någon är retad eller mobbad i böckernas värld så är enda lösningen HÄMND?! Och varför hjälper alltid hämnden och leder till att den elaka killen blir snäll som ett lamm? Kontentan är: en bok som inte faller mig i smaken, men säkert kan ses som lite småkul och lättsam och kan passa om man är lite bajsfixerad och tycker sånt är kul.


Påminner om: Strumpmannen-böckerna av Höjer.

Typ av bok: bilderbok (Hcf)


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails