söndag 15 maj 2011

Skämmerskans dotter

Författare: Lene Kaaberbøl
Originalspråk: danska
Översättare: Karin Nyman
Förlag: R&S
År: 2002
Sidor: 215
Serie: Första boken om Dina

Dina har ärvt sin mammas skämmarögon. Genom att se någon i ögonen vet en skämmerska direkt vad personen skäms för. På så vis kan en skämmerska ofta peka ut om någon är skyldig till ett brott eller ej. Dina är bara elva år och vet därför inte helt vad gåvan innebär och hur hon ska hantera den. En dag kallas modern till ett uppdrag i staden Dunark. Dagen efter kommer en man och hämtar även Dina. Hennes mor har sänt efter henne och behöver hennes hjälp.

Skämmerskans dotter är en bok som jag länge har tänkt läsa och nu fick chansen genom mitt och Erics projekt att ha en minibokcirkel tillsammans, eller snarare ett streck med tanke på att vi bara är två.

Så vad tyckte jag om boken? (Vad Eric anser ser ni nedan.) Jag tyckte om boken, men känner mig inte så pass nyfiken på Dina och hennes liv att jag känner för att direkt kasta mig över del två. Handlingen är förhållandevis lättbegriplig och när jag och Eric skulle diskutera boken insåg vi båda att det inte fanns jättemycket att säga om den. Inte den mest lämpade boken för boksamtal, med andra ord, men jag kan tänka mig att den passar bra som högläsning. En läsvärd och ganska klassisk fantasyhistoria helt enkelt.


Erics andra utlåtande:

En ganska okomplicerad, men då och då småspännande fantasy-historia som i stort sett utspelar sig i en enda stad. Trots det har Lene Kaaberbøl inkluderat en karta över världen, eller åtminstone landet, som Dina bor i.

Mest blev jag nyfiken på vad som finns i världen utöver staden Dunark. Dessutom blev jag lite förvånad när en av karaktärerna visar sig tala latin eftersom det skulle kunna vara en subtil hint om att Dinas värld är samma som - eller åtminstone delvis delar historia med - vår egen. Jag har också lärt mig att de båda A:na i Kaaberbøl uttalas som ett Å. Lite mindre roligt att säga, men låter desto vettigare.

Även om slutet är rätt så avslutande lämnar det ganska stora lösa trådar och jag blev sugen nog för att i skrivande stund vara halvvägs genom del två - Skämmartecknet.



Typ av bok: Hcg, Fantasy


Andras tankar om boken:
Boksnack

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails