torsdag 4 november 2010

Bokfrågornas ABC - M

Idag är det bokstaven M som gäller för min del i Enligt Os bloggutmaning. Flera veckor efter alla andra, men jag har ingen brådska.

Berätta om en bok där mat har stor betydelse.
I bilderboken Jag vill hellre äta ett barn matvägrar krokodilen Akilles. Bananer duger inte längre - han vill mycket hellre äta ett barn! Det hjälper inte att hans föräldrar ivrigt lockar med både korv och tårta! Charmig och bra att diskutera matvanor kring.

Vems memoarer skulle du helst av allt vilja läsa?
Svår fråga. Jag tycker memoarer över lag är rätt spännande men jag läser jättefå. Fast jag säger nog ändå någon av mina egna släktingars. Det hade varit jättespännande att läsa min mammas eller min mormors.   

Man Booker Prize for Fiction har delats ut till en författare inom det fd. brittiska samväldet sedan 1969. Här finns alla vinnarna. Här du någon favorit?
Hm... Av de vinnande böckerna har jag bara läst en - Berättelsen om Pi av Yann Martel och det är nog dessutom den enda av de författarna jag läst...

Jag söker också en bok om makt.
I Vem bestämmer? av Stina Wirsén är det en evig maktkamp för lilla och stora Nallen om att bestämma. De har olika åsikter om allt från när det är läggdags till vad som ska ätas till frukost och vissa metoder är bättre än andra för att få sin vilja igenom.


1 kommentarer:

enligt O sa...

Älskar både Jag vill hellre äta ett barn, som det var allt för länge sedan vi läste och Vem bestämmer. Den senare är verkligen lika mycket föräldrarna som för barnen.

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails