måndag 29 november 2010

Igelkottens elegans

Författare: Muriel Barbery
Originalspråk: franska (Frankrike)
Översättare: Marianne Öjerskog och Helén Enqvist
Förlag: [sekwa]
År: 2009
Sidor: 346

I ett hyreshus i Paris bor portvakten Renée som, i hemlighet, läser filosofisk litteratur och är betydligt intellektuellare än hennes yrke och klass tillåter. I samma hus bor den tolvåriga Paloma som är överbegåvad och försöker smälta in bland sina jämnåriga, men har bestämt att ta sitt liv på sin trettonårsdag. Renées och Palomas liv rubbas dock då en medelålders japan flyttar in i huset och ser deras sanna jag.

Vi läste denna i vår BokO och vi tyckte alla väldigt mycket om den. Det är sällan vi är så överens. För min del var det lite väl segt i början och en aningens för mycket filosofisnack men jag älskar finurligheterna, humorn och historien. Och slutet är ett stort plus - i alla fall enligt tre av oss!

Nu är jag lite sugen på att även läsa Smaken, som visar sig handla om samma portuppgång och, i stort sett, samma människor, fast med fokus på en annan person och tidigare i historien. 

Den 12e hade boken premiär som film, där dock ordet elegans har ramlat bort. Det är synd, för med bara Igelkotten, går en betydande del bort tycker jag. Filmen är dock löst baserad, verkar det som när man ser trailern i alla fall.



Påminner om: Tillsammans är man mindre ensam

Bokcirkelbetyg: S4 P5 E5 R4 = 4,5

Typ av bok: Hce

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Alwildas grymma boktips
Bokbloggen
Bokhora
Bokslukarens blogg
Boktoka
Dagens bok
PocketBlogg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails