måndag 8 november 2010

Fakirer

Författare: Bengt-Erik Engholm
Illustratör: Jojo Falk
Förlag: N&K
År: 2010
Sidor: 44

För massor av år sedan testade jag att gå på glödande kol. Jag gjorde nog lite fel för jag kunde knappt ha skor på flera dagar och mina vänner påpekade att jag luktade brandman i en hel vecka. Fakiryrket är således inget som lockar mig och inte författaren till boken Fakirer heller. Han hatar nämligen smärta. Däremot känner författaren en fakir och berättar därför om honom. Vad gör egentligen en fakir? Hur blir man fakir? Och vad kan en fakir lära oss? En lättläst faktabok som är skriven på ett lättsam och roligt sätt. Flera gånger påpekar författaren att detta inte är något man ska testa själv och att det krävs många års träning under kontrollerade former. Med andra ord en bok jag kanske borde ha läst innan jag testade den där kolvandringen... Gillar boken starkt!

Påminner om: en annan bok om lite udda yrken är Det ska jag bli!

Typ av bok: faktabok (uIkö)
Finns boken att låna?

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Bok och bild
Boktokig
Bokträdet
Tokig i barnböcker

2 kommentarer:

Bengt-Erik sa...

Tack för recensionen! Läs gärna också "Mumier" av Malin Lilja. Det var den som fick mig att skriva "Fakirer". Fakirer finns om Facebook-grupp och igår var jag ute med den riktiga fakiren Orthae! och uppträdde på Kulturhuset och Stadsbiblioteket i Stockholm.

Sandra sa...

Tack för tipset Bengt-Erik! Får gå på jakt efter Mumier-boken i hyllorna.

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails