torsdag 18 november 2010

Djävulsdåd och änglavrål

Författare: Helena von Zweigbergk
Förlag: R&S
År: 2010
Sidor: 204


Åke råkar hitta en ängel utanför sin dörr. Hon är skadad och verkar inte van vid jordelivet. Snart förstår Åke att en djävulsflicka är ute efter ängeln eller åtminstone hennes vingfjädrar. Helst vill Åke ha ängeln, som han kallar Mimmi, för sig själv, men det är även något hos djävulen som lockar. Och kan någon av dem hjälpa Åke och den mobbade killen Sören att bli av med sin plågoande Martin?  

Jag är lite kluven till denna bok. Den var lite seg att ta sig igenom för mig, även om det hände saker precis hela tiden och kapitlen var korta. Troligtvis handlar det om att jag inte riktigt lär känna huvudpersonen och att jag inte får någon förklaring till ängeln och djävulen. Åke är orationell i sina handlingar och jag hade nog velat veta lite mer om hur livet var för Åke innan ängeln och djävulen traskade in i hans liv. Slutet räddade upp den lite och jag tror absolut det kommer att bli en bok som lockar till läsning och som många kommer att gilla även om den inte är något större mästerverk och lite väl klichéartad, enligt mig.

Typ av bok: Hcf
Finns boken att låna?

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Barnboksprat
Drömbiblan


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails