onsdag 24 november 2010

Bokfrågornas ABC - N

Dags för mina svar på bokstaven N, i Enligt Os utmaning:

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?
När jag läste litteraturvetenskap tävlade jag och min kompis Lasse om att vara först med att läsa alla nobelpristagare. Det gick sådär. Har inte listan så jag hittar den nu, men skulle tro att jag har läst strax under tjugo av dem. Det är väldigt sällan som jag ens känner igen namnet på de som får nobelpriset och det är långt ifrån en helig stund för mig när det avslöjas vem det blir.

Vem är din nordiska favoritförfattare?
Det finns ju hur många som helst! Just nu är jag lite kär i Maria Parr. Läser hennes andra bok nu och den är baske mig ännu bättre än Våffelhjärtat! Och så skrattar jag åt Erlend Loe och beundrar Gro Dahle och Stian Hole. Jag gillar norska författare helt enkelt! =)

Vem är den senaste nykomling du läst?
Jag håller just nu på att läsa debutanten Annika Widholms bok Stenhusets hemlighet.

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?
Eh, ja?! Hur många som helst! Ska jag välja en kan jag ju ta Jenny Jägerfeld som ju precis vann Augustpriset med sin bok Här ligger jag och blöder. Jag har inte läst den eller hennes förra bok Hål i huvudet.  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails