lördag 11 december 2010

Arvtagaren

Författare: Mårten Sandén
Förlag: R&S
År: 2000
Sidor: 231
Serie: Andra delen i Petrinideckarna
Läs om första delen.
Petrinideckarnas hemsida.

Efter en lyckad läsglädjeläsning av Gömstället bestämde jag mig för att äntligen läsa tvåan. Första delen har jag arbetat med på skolan i tre år i rad, så den kan jag nu, om man säger så. Dags att ta nästa steg med andra ord.

Det är dags för Lundafestivalen. Peter och Petra umgås med Lucy, som de lärde känna i slutet av förra boken. De träffar dessutom på ett lite småknäppt teatergäng och hjälper dem att färdigställa deras piratskepp till karnevalståget. De förstår dock att något är skumt med en man i gänget som heter Rulle: han är rikare än vad han utger sig för att vara och dessutom verkar han vara förföljd. Självfallet kan inte syskonen Petrini och Lucy låta bli att ta reda på vad som är i görningen.

Kanske beror det på att jag inte har min fina diskussionsgrupp, men jag tycker inte alls att denna är lika bra som Gömstället. Intrigen är mycket rörigare och jag tycker inte alls att den är lika spännande. Jag pratade dock om det med en tjej i sexan som har läst alla tolv delarna och hon sa att ettan och tvåan var mycket sämre än de övriga så jag får väl ge trean en chans när tid ges.

Typ av bok: deckare (Hcg)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails