söndag 19 december 2010

Bokfrågornas ABC - Q

Dags för mina Q-svar i Enligt Os utmaning:

Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!
En bok i min bokhylla som jag har tänkt läsa, men ännu inte hunnit med, är boken Starka kvinnor - ett urval märkliga kvinnoöden från radioserien Värt att veta. Kapitlen bär rafflande titlar så som "Skånskan som blev kalmuckernas fånge", "Geni i vänskap - martyr i kärlek" och "Damen som daskade krokodilen med paraply". Kan inte klassas som annat än läsvärt.



The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!
Det var ett bra tag sedan jag läste Drottningen vänder blad av Alan Bennett, men bara den senaste månaderna så har flera refererat till denna lilla bok. Även den handlar om drottningen av England som, till en början, alls inte läser skönlitteratur, men av en slump råkar börja läsa, börjar försumma sina plikter och inser det fantastiska med litteraturen. Jag tyckte att den var helt okej, men inte så fantastisk som en del andra verkar tycka. Många bra bok- och läscitat i den dock.

Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.
Nyss lästa Röster som jag mest tyckte var fjantig och provocerande på fel sätt.


Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.
Det visade sig att det finns en enda bok av en författare på Q på barnavdelningen på biblioteket. Det är bilderboken Det här är Bertil av Tina-Marie Qwiberg. Bertil är en hyfsat tam råka som tillbringar dagarna inomhus med att leta choklad och busa med en hund och en katt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails