måndag 27 december 2010

Kajsa Kavat och andra barn

Författare: Astrid Lindgren
Illustratör: Ingrid Vang-Nyman
Förlag: R&S
År: 1950
Sidor: 148

Jag har faktiskt läst väldigt få böcker av Astrid Lindgren, i alla fall vad jag minns. Jag har därför länge tänkt påbörja en genomläsning och mjukstartade därför med novellsamlingen Kajsa Kavat som innehåller elva korta berättelser av ganska skild karaktär. Extra bra passar den nu i juletid i och med att nästan hälften av berättelserna utspelar sig kring julen.

Nu har jag, som sagt, mest sett alla filmerna och inte läst så mycket, men jag tror likväl att Astrid Lindgren gör sig bättre i längre form. Flera av novellerna kändes lite väl korta och slutade lite tvärt utan att speciellt mycket egentligen hann hända. Det är dock en rätt bra blandning med sorgliga historier och roliga. Det märks dock att en hel del har förändrats sedan femtiotalet och troligtvis hade Lindgren inte beskrivit pojkarna som lika fartfyllda och flickorna lika propert stillsamma idag. Och zigenarna hade nog inte varit lika vilda och svartmuskiga. Eller?

Mina favoriter är nog Kajsa Kavat (för nostalgin) och Pelle flyttar till Komfusenbo, för den känns som den minst föråldrade av historierna.

Typ av bok: Hcf

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails