torsdag 30 december 2010

Syskonkärlek

Författare: Katarina von Bredow
Förlag: R&S
År: 1991 (min utgåva 2007)
Sidor: 297

Syskonen Ludvig och Amanda har alltid stått varandra nära, men när de är 17 och 18 år gamla inser Amanda till sin förfäran att hon tycker om Ludvig mer än bara som en bror - hon är kär i honom. Men det är, så klart, inte utan komplikationer, även om känslorna visar sig vara besvarade. Båda vet att en kärleksrelation mellan två syskon är förbjudet och inget som någon, eller åtminstone väldigt få, tycker är okej. Boken är en tillbakablick: den vuxna Amanda berättar vad som hände henne och Ludvig när de var unga på 80-talet och berättande text varvas med dagboksanteckningar.

Jag tycker boken var snabbläst och det hände hela tiden saker som fick mig att vilja läsa vidare. Den var dock inte så fantastisk som jag trodde. Det känns som om många jag pratat med har höjt den mer än den är värd, enligt mig. Men problematiken i boken är intressant att diskutera och jag förstår att den var banbrytande när den kom, med tanke på att boken snarare tar parti för Amanda och Ludvigs kärlek än emot. Jag tycker dock det är en bok som inte passar sig för de yngsta. Högstadiet eventuellt men snarare gymnasiet. 

Typ av bok: uHc

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails