torsdag 23 december 2010

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann


Författare: Jonas Jonasson
Uppläsare: Björn Granath
Antal CD: 1 mp3-skiva med 152 spår
Tid: 14,5 timmar
Förlag: Pirat Audio
År: 2009

På sin hundraårsdag bestämmer sig Allan Karlsson för att hoppa ut genom sitt fönster på äldreboendet. Han kommer inte längre än till busstationen förrän han råkar få tag på en väska med ett värdefullt innehåll och snart jagas han av både kriminella och polisen. Allan har dock varit på resande fot förr och det visar sig att han känner en hel del stora män i världen.

Det här är ju en bok som det känns som om alla har hört talas om just nu. Dessutom har den visst korats till årets bästa ljudbok! Jag känner mig inte som den främsta målgruppen men tyckte ändå att den var underhållande om än lite långrandig på sina ställen. Jag gillade bättre nutidshistorien än tillbakablickarna, som ibland blev lite väl långa och sega, enligt min mening. Men jag gillar historier som är lite underfundiga och där slumpen gör att massor av saker hänger ihop, och så var det verkligen i denna boken. Björn Granath gjorde dessutom en bra inläsning.

Typ av bok: Hc, ljudbok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails