söndag 12 december 2010

Bokfrågornas ABC - P

Mina svar på Enligt Os P-frågor:

Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?
Jag är inte tydligt för eller emot och det finns ju en rad olika anledningar till varför man skriver under pseudonym. Jag kan i och för sig tycka att det ibland blir lite väl mycket rabalder om vem som ligger bakom en pseudonym. Jag vet inte om det är så vanligt att barn- och ungdomsförfattare skriver under pseudonym? Den senast aktuelle jag kan komma på är Petter Lidbeck, men det var ju när han skriver vuxenlitteratur som han går under annat namn.

Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?
Det finns många fina pappor, men den fösta som poppar upp i huvudet är Mo i Cornelia Funkes bok Bläckhjärta. Han gör verkligen allt för sin dotter Meggie och har dessutom det underbara yrket bokbindare.

Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?
Jag anser att de inte måste vara antingen eller. För mig är svaret samma som jag svarade på B-frågorna angående fin- och fullitteratur.


Pocket eller inbunden?
Det beror på lästillfälle. Pocket är skönt att ha på resande fot, men i vissa blir texten helt mikroskopisk. Och i bokhyllan är oftast inbundna lite snyggare. Mest köper jag nog själv pocket men det beror mest på priset. Trist att inte mer barn- och ungdomslitteratur släpps i pocket.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails