fredag 5 augusti 2011

Eldlekar

Författare: Robert Swindells
Originalspråk: engelska (Burnout)
Översättare: Helena Olsson
Förlag: Argasso
År: 2011
Sidor: 80

Josh är en sån som ingen lägger märke till, i alla fall tycker han det själv. Han känner sig osynlig både i skolan och hemma. Hans föräldrar har bara ögon för hans lillasyster Beth som är smart och har bra resultat i skolan, till skillnad från Josh.

En dag börjar han prata med sin klasskompis Danny i skolan. Danny råkar försäga sig om gänget han är med i. Josh blir nyfiken och får följa med Danny. Det visar sig att gänget, som leds av Dannys storebror, gillar att sätta eld på saker och sysslar med många sorters brott. Redan första kvällen märker Josh hur han älskar elden. Han kan inte sluta titta när den flammar upp och sprider sig. Han längtar redan till nästa gång...

Man förstår verkligen Joshs fascination över elden när man läser boken och man märker hur lätt det är att bara "ramla in" i saker utan att reflektera över vad det är man egentligen gör. Jag tror aldrig Josh hade kommit på tanken själv att börja bränna upp saker om han inte hade triggats av gänget. Jag tycker att boken är väldigt spännande och jag väntade hela tiden på vändpunkten. När och hur kommer det att ta slut för Josh? Som van läsare anar man rätt snabbt slutet. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillade slutet eller tyckte att det var lite futtigt? Hade det varit mer radikalt slut hade jag å andra sidan säkert tyckt att det var för dramatiskt. En bra bok att diskutera hur som. Tror många kan känna igen sig i Joshs känslor inför gänget, skolan och sin familj, även om, som tur är, inte så många blir pyromaner som Josh.

Typ av bok: Sluka Lätt (uHce)


Andras tankar om boken:
Barnboksprat
Drömbiblan
Frids bokrecensioner

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails