onsdag 3 augusti 2011

Madicken

Författare: Astrid Lindgren
Uppläsare: Astrid Lindgren
Antal CD: 3 stycken
Tid: 3 timmar
Förlag: Gammafon
År: 2007
Serie: Första boken om Madicken


Oj vad snabbt det går att lyssna igenom en bok när man cyklar till jobbet varje dag! Detta är ju en kort bok, på bara tre timmar, men jag brukar ju bara lyssna i snitt några minuter om dagen på väg till bussen och då tar böckerna betydligt längre tid.  

Detta är den första boken om Madicken och många av historierna är välkända: Madickens lillasyster Lisabet pillar in en ärta i näsan och Madicken börjar skolan men är nära att inte få följa med på klassresan... Och så leker Madicken och Lisabet bibliska historier. Både Moses i vassen och Josef i brunnen hinns med.

Det är något visst med att lyssna på Astrid Lingren när hon läser sina egna böcker. Rösten passar så bra till språket. Jag känner igen mig en hel del i Madicken och även om mycket av innehållet har blivit gammalt idag så tror jag absolut att kärnan i berättelserna håller än idag. Lindgrens böcker hade dock inte varit något förstaalternativ om jag skulle köpa en bok i present eller tipsa i bokhyllorna på biblioteket. Då finns det modernare systrar till Madicken som är ännu bättre.

Påminner om: Madicken hade nog blivit bra kompis med Hedvig och Tonje.

Typ av bok: CD-bok (Hcf)







0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails