onsdag 10 augusti 2011

Saba - sanningar och lögner

Författare: Simonette Schwartz
Förlag: LL
År: 2010
Sidor: 157

"Att skriva om sitt liv är en svår uppgift. Åtminstone för mig. Jag lever nämligen tre liv. Ett hemma, ett i skolan och ett i boxningsringen. Mina tre liv ser väldigt olika ut. I skolan är jag cool och schysst. Många verkar tycka om mig. Men det är bara på ytan för ingen känner mig på riktigt. Det beror nog på att jag aldrig berättar för någon om mina andra två liv." (s. 135)


Det klasskompisarna inte vet om Saba är att hon får ta hand om sina små tvillingbröder medan mamman mest ligger i sängen, pappan hänger på Afrikanska klubben och storebror sitter på anstalt. Nu ska dessutom pappa åka till sjuka farmor i Eritrea och vet inte riktigt hur länge han blir borta. Kanske två månader.

Och i klassen är det oroligt. Någon har brutit sig in i skolan databas och skickar anonyma mejl med känslig information om några i klassen. Det är utdrag från journaler från kuratorn och skolsköterskan och lärares omdömmen. Ingen vet vem mejlaren är men många har sina misstankar...

Jag tyckte hemskt mycket om boken! Den var lättläst men hade ändå väldigt mycket känslor i sig och det händer väldigt mycket så det blir aldrig tråkigt att läsa. Jag vill hela tiden veta hur det ska gå för Saba! Det är inte alltid lätt att se igenom en lögn och frågan är om man alltid vill veta sanningen.

Detta är verkligen en bok jag skulle kunna tänka mig att jobba med. På LLs sida finns dessutom två prima lektionsförslag.


Typ av bok: Sluka Lätt (uHc)


Andras tankar om boken:
En bok om dagen
Tonårsboken
Världens bästa bok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails