måndag 8 augusti 2011

Syster varg

Författare: Anette Skåhlberg
Illustratör: Katarina Dahlquist
Förlag: Sagolikt
År: 2010

På Sandras tionde födelsedag händer något märkligt. Mitt under kalaset ringer telefonen och när Sandras mamma svarat blir hon helt konstig och säger till alla att kalaset är slut. När alla gått får Sandra veta att polisen har hittat henne naken i skogen och strax ska komma hem med henne. Sandra fattar ingenting - hon är ju redan hemma och har definitivt aldrig sprungit omkring naken i någon skog!

Det är så klart inte Sandra som polisen hittat, utan hennes förvildade tvillingsyster Tea. Hon försvann under en familjeutflykt i skogen när de var fyra år och hennes föräldrar trodde att Tea hade dött. Nu är hon alltså hittad igen, och hon ska komma hem! Hela familjen är överlycklig, men så anländer Tea och de förstår att sex år i skogen har förvandlat Tea och hon är mer varg än människa. Hon gnyr, morrar och bits och vill bara ligga i hörnet under Sandras säng. Hur ska familjen nu göra? Kommer Tea kunna minnas sitt liv som människa igen och kommer hon kunna anpassa sig efter hur vi lever? Kommer Sandra att få sin efterlängtade tvillingsyster tillbaka?



Jag tyckte boken var spännande och drivande även om det täta typsnittet gjorde den lite seg att läsa på sina ställen. Tur att illustrationerna är där och lättar upp textmassan! Jag gillar grundhistorien som kan ligga till grund till diskussioner om både förhållandet människa och djur, rätt och fel vad gäller (varg)jakt, vänskap och om vad man minns och inte minns från sin barndom. Jag förstår absolut att den har kommit med på Bokjurylistan!

Sen kan jag, som vuxenläsare, störa mig på att familjen inte får någon hjälp. Oavsett vilken av systrarna som polisen anser sig hittat i skogen borde ju socialen bli inkopplad och det är inte rimligt att en familj på egen hand ska försöka återförmänskliga sin dotter själva utan experthjälp (om man nu inte räknar morbror Göran som expert). Det verkar inte heller rimligt att skicka iväg Tea till skolan utan att förbereda klass och lärare på vem det är som kommer och att låta ett barn som knappt kan prata börja i en vanlig mellanstadieklass utan minsta introduktion. Fast det blir ju mer spännande så och jag tror det inte är något som den tänkta målgruppen läsare stör sig på.

När jag gick in på Adlibris för att se om boken fortfarande gick att köpa såg jag att en fortsättning beräknas komma i november: Yla i natten Syster varg.

Typ av bok: Hcg


Andras tankar om boken:
Bokmalen
Lyrans noblesser

1 kommentarer:

Eric Haraldsson sa...

Coolt omslag också!
Börjar f.ö. fundera rätt mycket över något slags Hcg-satsning i mitt bestånd...

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails